Hvor meget koster vedligeholdelse af bilens aircondition?
Vedligeholdelse af bilens klimaanlæg er en vigtig del af at holde bilens klimaanlæg kørende på en effektiv måde. Et utilstrækkeligt serviceret system kan svigte eller miste sine egenskaber, hvilket gør det nødvendigt at udskifte eller reparere det.
Men behøver aircondition-vedligeholdelse at være dyrt?
Vedligeholdelse af klimaanlæg kan være dyrt, hvis det indebærer udskiftning af enkelte dele eller reparation af mere komplekse fejl. Men det behøver det ikke at være, hvis du tager dig af det på forhånd med de rigtige produkter og gør det selv. Der er tre vigtige trin, du skal huske:
- Vurder klimaanlæggets tilstand ved at kontrollere trykmålingen – til dette kan vi bruge en slange med en trykmåler, som vi forbinder med lavtryksventilen og dermed får dens måling. Det foretrukne og korrekte driftstryk for klimaanlægget bør være 25 – 45 psi,
- Hvis der er små hulrum i A/C-systemet, skal disse fjernes. Til dette formål kan man bruge ettætningsmiddel af gummi til mindre lækager i dele af systemet,
- Kølemiddelmanglen forårsaget af lækagen skal fyldes op. Dette kan gøres ved at bruge en naturlig kulbrintegas til at fylde klimaanlægget op, som ud over kølemidlet indeholder forbindelser, der sørger for smøring af hele systemet.
Regelmæssig pleje af bilens klimaanlæg er med til at forlænge dets levetid og effektivitet. Hvis man tager sig af færre lækager i tide, hjælper det med at forhindre, at kompressorkomponenter sætter sig fast eller andre fejl, der kræver serviceindgreb og dyre reparationer og komponentudskiftninger. Din bils kølesystem skal fungere med det korrekte kølemiddeltryk og smøring.
Hvis du selv vedligeholder dit klimaanlæg, sparer du ikke kun penge, da du kan tætne og fylde klimaanlægget i din bil til en meget lavere pris (end på et værksted).
Hvis man efterlader dybe lækager uden at gribe ind efter nogen tid, vil det f.eks. sætte kompressoren i stå. Regenerering af kompressoren koster kr.650-1000. Ofte er denne type reparation dog ikke mulig, og situationen kræver udskiftning af hele kompressoren, og denne omkostning, afhængigt af biltypen, svinger inden for grænserne af kr.1600-3200 (eksklusive reparationsomkostninger). Derfor er det værd at forebygge skader ved at kontrollere trykket i systemet fra tid til anden og fylde eventuelle tab op med egnede produkter.