Hvorfor er trykket i klimaanlægget vigtigt?

Klimaanlægget er baseret på kølemiddelkredsløbet, som gennemgår kompressions- og ekspansionsprocesser efterfulgt af varmeudveksling. Systemtrykket spiller en vigtig rolle for, at disse processer fungerer korrekt. Et for højt tryk kan føre til overophedning af systemet og skade på kompressoren eller kondensatoren. Et for lavt tryk resulterer i et fald i kølekapaciteten og kan også medføre, at der trækkes luft eller fugt ind i systemet, hvilket fører til korrosion og andre skader.
Klimaanlæggets tryk afhænger af typen af kølemiddel (R134a eller R1234yf), omgivelsestemperatur og systembelastning (f.eks. blæserhastighed).

Vejledende trykværdier:

Lavt tryk (lavtryksside – efter ekspansion af mediet):
Ved en omgivelsestemperatur på 20-25 °C: 1,5-2,5 bar.
Ved højere temperatur (30-35 °C): 2,0-3,0 bar.
Højt tryk (højtryksside – efter kompression af kølemiddel):
Ved omgivelsestemperatur på 20-25 °C: 8-12 bar.
Ved varmt vejr (30-35 °C): 12-17 bar.

Det er værd at huske, at ovenstående værdier kan variere afhængigt af køretøjets specifikationer og typen af airconditionsystem.

Hvad betyder forkerte trykværdier?

1. Trykket i højtrykssystemet er for højt:
Årsager: For meget kølemiddel i systemet, blokeret kondensator eller kølerventilator og utilstrækkelig varmeoverførsel i kondensatoren.
Konsekvenser: Overbelastning af kompressoren, risiko for skader på systemets komponenter.

2. Trykket i højtrykssystemet er for lavt:
Årsager: Utilstrækkeligt kølemiddel, lækage i systemet og skade på kompressoren.
Konsekvenser: Mangel på effektiv køling.

3. Trykket i lavtrykssystemet er for højt:
Årsager: Forurenet fordamper, overskydende kølemiddel, problem med ekspansionsventil.
Konsekvenser: Ineffektiv køling, for stor belastning på kompressoren, blokering af ledninger i systemet.

4. For lavt tryk i lavtrykssystem:
Årsager: Kølemiddellækage, funktionsfejl i ekspansionsventilen og blokering af ledninger i systemet.
Konsekvenser: Manglende køling, fastklemning af kompressoren.

Oversigt
Det korrekte tryk i en bils klimaanlæg er nøglen til en effektiv og problemfri drift. Både for højt og for lavt tryk kan føre til alvorlige tekniske problemer. Derfor er regelmæssig inspektion, service og pleje af systemets tæthed afgørende.